Til innholdet

Meny

Hva gjør høye drivstoffpriser med båtmarkedet?

Drivstoffprisene har skutt i været, noe båtfolket merker godt. Prisen for full tank er nesten doblet sammenlignet med fjoråret.

Kongelig Norsk Båtforbund er bekymret for utviklingen. Fot: VB Media


–Prisutviklingen er dramatisk for vanlige båtfolk, sier generalsekretær Stig Hvide Smith i Kongelig Norsk Båtforbund, KNBF.


–Det er ikke de pengesterke med de store båtene jeg bekymrer meg for. De tror jeg ikke bryr seg så mye om prisgaloppen.

– Det er den store massen av båteiere. De som elsker båtlivet, men som kanskje er på et stadium i livet hvor budsjettet må disponeres nøye. Barnefamilien som også skal ha råd til å fylle bensintanken på bilen sin og håndtere en strømregning som også har løpt løpsk.

– I en slik disponering er det ofte båten som ofres. Om ikke den selges, så blir i hvert fall bruken redusert kraftig og mye av båtgleden forsvinner. Denne utviklingen gjør meg. trist, sier Hvide Smith

"Bruken reduseres kraftig og mye av båtgleden forsvinner. Denne utviklingen gjør meg trist"

Baatfamilie ACS2

13 % nedgang i gjestehavnene

Jan Fredrik Jonas er havnedirektør i Larvik Havn som drifter gjestehavnen i sommerbyen Stavern. Der er antall gjestedøgn er redusert med 13 % sammenlignet med fjoråret.

Flere andre gjestehavner langs østlandskysten melder om det samme.

–Det er selvfølgelig vanskelig å si, men vi tror nedgangen skyldes en kombinasjon av høye drivstoffpriser og det at folk igjen har mulighet til å feriere i utlandet.

–I juli hadde vi totalt 2109 gjestedøgn i Stavern Gjestehavn – mot 2464 i fjor. Hittil i år har vi hatt 2884 gjestedøgn, mot 3316 i fjor. Det er 432 døgn mindre enn i fjor ved samme periode.

–Vi antar at vi er tilbake på 2019 nivå – med ca. 3700 gjestedøgn ved sesongens slutt, sier han.

Salg av nye båter: –merker ingen effekt før neste år

–Vi vil nok ikke merke en eventuell effekt av høye drivstoffpriser før neste år. De fleste nye båtene i år var allerede levert ut til kunde eller planlagt levert ut før bensinprisene tok fullstendig av.

–Dette sier Magnus Frøshaug Ryhjell som er daglig leder i båtbransjeforbundet Norboat. Han forteller at årets nybåtsalg har vært bra.

B4796c534b904220bde1bda56d5b2f28@2

"Jeg tror faktisk de faste og hverdagslige kostnadene reduseres før folk kutter i båtbudsjettet"

–I år ser vi en normalisering av den enorme boosten bransjen fikk som følge av pandemien. For selv om salgstallene har gått noe ned, er vi fortsatt godt foran 2019 som var vårt forrige «normale» år.

–Med høye drivstoffpriser er det godt mulig at en del tar kortere turer med båtene enn tidligere. Men jeg tror faktisk heller at det er de faste og hverdagslige kostnadene som reduseres før folk kutter i ferie- og fritidsbudsjettet, sier Frøshaug Ryhjell.

10 dager lengre ute på FINN

I skrivende stund ligger det 7800 brukte motorbåter på finn.no. Terje Dahlgren i Schibsted forteller om at det tar lengre tid å selge båt nå enn i fjor.

–Det er kun marginale forskjeller på antallet aktive brukte båter til salgs på FINN i år sammenlignet med i fjor, men antallet nye bruktbåtannonser er lavere enn samme periode i fjor.

 


–Vi ser også at snittet for antall dager fra en bruktbåt er lagt inn til den er markert solgt har økt med ca. 10 dager sammenlignet med fjoråret, sier han.

–Vi opplever altså ikke et rush av folk som ønsker å selge motorbåten sin, men jeg har en hypotese om at mange opplever det som vanskeligere å selge bruktbåten sin enn forventet. Da er det nok en del som velger å beholde den til våren for å få ønsket pris.